Bilverkstad
Bokningssystem för bilverkstäder
Bokninssystem för bilverkstaden - ett måste vid däckbyte
Vi blir mer och mer digitala för varje dag som går. Detta innebär att man som redan etablerad bilverkstad eller som en nyöppnad bör överväga digitalisering, inte minst när det kommer till bokning av tider.
En av aspekterna som vi tänkt på extra mycket när vi hävdar att ett bokningssystem numera är ett måste, är tillgängligheten. Numera är kunder så praktiska och det är extremt viktigt att göra det lätt för kunder att boka tider.
Tänk er under tiderna vi byter till och från vinterdäck, telefonen ringer hela dagen, kunder blir frustrerade av att inte komma fram, när de väl når fram finns inga lediga tider. Att istället se alla lediga tider online och boka direkt är därför idealistiskt.
Vi har lagt ihop en checklista och en guide för vad du ska se på när du vill bli tillgänglig. Dessutom ger det dig mer än bara digitala bokningar, du kan ta betald i förskott, skicka meddelanden till kunden, notera viktiga saker under kundkortet och få påminnelser till både dig och kunden via sms.
Fördelarna med ett digitalt bokninssystem under högsäsongerna
Den viktigaste aspekten för att din bilverkstad ska omsätta mycket är kunden. Det är trots allt kunden som ska gå till dig för att få en tjänst utförd på bilen. Det är kunden som sedan marknadsför dig mest och ger en bra recension. Det är kunden som ger dig möjlighet att fortsätta med det du gör och växa verksamheten.
Det första du behöver göra för att bli tillgänglig dygnet runt och göra kunderna glada är att göra dig bokningsbar online. Minns du sist du kollade i telefonkatalogen för att boka en servicetid?
Idag görs nästan allt online och dina kunder kommer vilja att du erbjuder en snabb och enkel tidsbokning där kunderna kan boka en tid som passar dem, via mobil eller dator. I samband med bokningen ser de priser, tjänster och lediga tider. Man slipper hela processen med att ringa under öppettider och så vidare.
Några enkla steg för att få kunder till en bilverkstad:
-
Man bör skapa en hemsida, oftast får man med en med det bokningssystem man väljer. Har man redan en ska man se till att den går att integrera med det nya valda bokningssystemet.
-
Aktivera ett bokningssystem
-
Skapa Facebook och Instagram konto för att dela nyheter och erbjudanden
-
Lägga ut inspirerande bilder på Instagram och Facebook för att locka fler kunder
-
Alla ovanstående brukar vara tillgängliga på ett digitalt bokningssystem, som oftast går att integrera med sociala medier.
Checklista för vad man ska boka för vid val av ett digitalt bokninssystem:
-
En snygg hemsida där alla behandlingar kan presenteras
-
Ett bokningsgränssnitt där det är enkelt att boka
-
Din adminpanel där du administrerar dina bokningar
-
Statistik så att du kan följa rentabiliteten av den nya verksamheten
-
Du måste kunna skicka nyhetsbrev
-
Dela kampanjkoder
-
Du måste kunna dela nyheter via hemsidan i ett bloggliknande format
-
Dina kunder ska kunna kontakta dig via formulär
-
Påminnelser för dig och kunderna
-
Överblickskalender som gör vardagen enkel för er
Vårt bästa tips och funktionerna som är extra viktiga
De flesta bokningssystemen erbjuder en rad bra funktioner, för just bilverkstäder är följande A och O:
-
SMS påminnelser: Du och kunderna glömmer aldrig bort en tid.
-
Kundkort: Skriv viktig info om kunden/fordonet under kundkortet
-
Förskottsbetalning: Slipp uteblivna bokningar och debiteringar, du får betalt innan och säkrar din bokning.
Det bästa bokningssystemet för verkstäder som vi hittade var BokaMera. Detta är ett populärt system, just för att man inte begränsas. Man har hur många bokningar man vill och deras service verkar riktigt bra när man hör av sig med frågor. Dessutom har de precis allt i vår ovanstående checklista!
Se exempelvis överblickskalendern som vi tagit från BokaMera nedanför. Strukturerad, enkel, man missar aldrig en tid. Man kan lägga in obegränsat antal verkstadsmedarbetare och få obegränsat antal bokningar. Ta en titt på deras demo för just bilverkstad. Här i rollen som kund och här i den egna rollen som administratör.